Normet

Yhtenäisten globaalien prosessien luominen asiakaspalvelulle, kenttätyölle ja myyntitoiminnoille vaati uuden modernin alustaratkaisun käyttöönottoa. Normet valitsi Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement -ratkaisun tukemaan yrityksen kasvua ja virtaviivaistettuja toimintoja.
Normet Group on suomalainen, globaalisti toimiva teknologiayritys, joka on erikoistunut maanalaisen kaivostoiminnan ja tunneloinnin innovatiivisiin ratkaisuihin. Vuonna 1962 perustettu Normet on kasvanut alansa markkinajohtajaksi, ja se tarjoaa laitteita, rakennuskemikaaleja, kalliovahvistusjärjestelmiä ja kattavia palveluita parantamaan maanalaisia rakennus-, kaivos- ja siviili-insinöörityöprojekteja.
Normet panostaa vahvasti vastuullisuuteen ja tuottavuuteen, ja se toimii yli 50 toimipaikassa ympäri maailmaa ja työllistää yli 1800 henkilöä. Vuonna 2024 yhtiö raportoi vuosiliikevaihdokseen 482 miljoonaa euroa, mikä heijastaa sen merkittävää asemaa kaivos- ja rakennussektoreilla. Normetin sitoutuminen innovaatioihin ja asiakaskeskeisiin ratkaisuihin tekee siitä keskeisen kumppanin turvallisuuden ja tehokkuuden edistämisessä maanalaisissa operaatioissa maailmanlaajuisesti.
Normet on kasvanut merkittävästi, ja yrityksellä on kunnianhimoisia tavoitteita jatkaa kasvua myös tulevaisuudessa. Tämän kasvun tukemiseksi yrityksessä tunnistettiin tarve tehostaa prosesseja ja löytää yhtenäinen, skaalautuva ratkaisu, joka auttaa parantamaan datalähtöistä päätöksentekoa maailmanlaajuisesti.
Transformaatio aidosti globaaliksi, yhtenäiseksi yritykseksi
Erityisesti kolmea eri toimintoa haluttiin tehostaa, parantaa ja yhtenäistää: kenttäpalvelu, asiakaspalvelu ja myynti. Tämän tukemiseksi Normet päätti ottaa käyttöön globaalisti Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement -alustan yhteistyössä Fellowmindin kanssa.
Näemme Dynamics 365:n valinnan strategisena ratkaisuna Normetin kasvutavoitteille, sillä se mahdollistaa toimintojemme laajentamisen globaalisti ja näkyvyyden saavuttamisen eri liiketoiminta-alueilla.
Normetin tavoitteena oli parantaa datan kokonaisvaltaista näkyvyyttä, tehostaa datalähtöistä päätöksentekoa ja tukea yrityksen transformaatiota erillisistä kansainvälisistä toiminnoista aidosti globaaliksi yritykseksi.
Tutustu Normetin tarinaan videolla:
Ratkaisu
Normet valitsi Dynamics 365 Customer Engagement -ratkaisun varmistamaan, että kaikki data kulkee yhdelle ja samalle alustalle, mikä mahdollistaa eri ratkaisujen hyödyntävän samaa dataa. Tämän lähestymistavan odotettiin vähentävän teknisiä haasteita ja parantavan integraatiota.
“Päätös valita Microsoft Dynamics 365 -alusta perustui haluun hyödyntää Dynamics 365 -alustan ja One Microsoftin tarjoamia etuja, erityisesti kykyä saumattomasti integroida liiketoimintadatan kulkuja, automaatiota ja tuottavuusmahdollisuuksia tekoälyn avulla. Myös mahdollisuus käyttää samaa dataa organisaation eri osissa ja ratkaisuissa oli tärkeää”, sanoo Suvi Eväkoski, Director, Normet Group.
Yksi päätökseen vaikuttanut tekijä oli Normetin aiempi Microsoft AX (Axapta) -järjestelmän käyttöönotto ja tarve siirtyä yhtenäiseen alustaan, joka tukisi ERP- ja CRM-toimintoja sekä erilaisia liiketoimintaprosesseja, kuten kenttäpalveluiden toimintaa. Dynamics 365 Customer Engagement täytti vaatimukset ja mahdollisti lisäparannukset ja integraatiot tukemaan erilaisia liiketoimintoja. Esimerkiksi PLM-ratkaisu (tuotteen elinkaaren hallinta) integroitiin Dynamics 365 Customer Engagementiin rikastamaan tuotetietoa Normetin tuotteiden koko elinkaaren ajan.
Ketterä toimintatapa ja toteutus kolmessa vaiheessa
Normet kuvaa yhteistyötään Fellowmindin kanssa erittäin tehokkaaksi ja hyödylliseksi, korostaen erityisesti kumppanuuslähtöistä lähestymistapaa perinteisen toimittaja-asiakas-suhteen sijaan.
Fellowmindin tiimi työskenteli saumattomasti Normetin tiimin kanssa. Tiimiläisten ammattitaidossa näkyi syvällinen ymmärrystä sekä kehitettävistä erityisratkaisuista että laajemmasta alustastrategiasta.
Tiimin tiivis yhteistyö mahdollisti käytännöllisen ja ketterän ongelmanratkaisun. Esimerkiksi mobiilityökalujen kenttätestit voitiin ehdottaa ja toteuttaa nopeasti. Tämä varmisti, että ratkaisuista tuli käytännöllisiä ja käyttäjäystävällisiä.
Ratkaisu luotiin kolmessa vaiheessa:
Discovery and Design:
- Projekti alkoi Discovery-vaiheella, jossa pyrittiin ymmärtämään Normetin toimintojen erityistarpeet ja haasteet.
- Suunnittelutyöpajoja järjestettiin määrittelemään toteutettavat toiminnot ja prosessit.
- Tämä loi perustan myöhemmälle onnistuneelle käyttöönotolle; tarpeiden ja vaatimusten huolellinen ymmärtäminen auttoi varmistamaan käyttäjien omaksumisen, kun järjestelmä oli valmis.
Build and Pilot:
- Alkuvaiheen Build-vaiheessa keskityttiin luomaan kenttäpalveluille ja myynnille tuote, joka sisältää välttämättömät toiminnot (Minimum Viable Product, MVP)
- Pilotti toteutettiin kenttäratkaisun osalta Suomessa ja myyntiratkaisun osalta EMEAssa.
Global Rollout:
- Onnistuneen pilotin jälkeen kenttäratkaisu otettiin käyttöön muilla alueilla, kuten Ruotsissa, Iso-Britanniassa, Etelä-Afrikassa, Australiassa ja Pohjois-Amerikassa. Myyntiratkaisu otettiin käyttöön Euroopassa, Euraasiassa, APAC-alueella ja Intiassa.
- Ratkaisu pyrittiin pitämään mahdollisimman standardina, jolla varmistetaan tehokas ylläpito.
Tulokset
Normet haluaa jatkuvasti parantaa asiakkaidensa turvallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta — ja samalla saavuttaa kannattavaa kasvua.
"Onnistuaksemme tarvitsemme globaaleja, skaalautuvia IT-ratkaisuja. Uusi alusta mahdollistaa Normetille globaalien liiketoimintojen hallinnan yhdestä pisteestä asiakaspalvelun, kenttäpalvelun ja myyntitoimintojen osalta", sanoo Juha Tuominen, Normet Groupin CIO.
Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement -ratkaisun käyttöönotto on ollut kriittinen askel Normetin matkalla kohti alan globaalia johtajuutta. Fellowmindin tuella Normet selvitti menestyksekkäästi globaalin käyttöönoton haasteet ja on nyt erinomaisessa asemassa saavuttamaan kunnianhimoiset kasvutavoitteensa.
Projekti valmistui ajallaan ja pysyi budjetissa. Arvostimme Fellowmindin proaktiivista ja käyttäjäkeskeistä tapaa toimia, mikä oli ratkaisevassa roolissa uuden ratkaisumme onnistuneessa käyttöönotossa.
Normetilla on nyt yhtenäinen alusta, joka kasvaa yrityksen mukana ja tukee toimintaa eri alueilla. Uusi järjestelmä tuottaa liiketoiminnallista arvoa monilla eri osa-alueilla:
- Parantunut tehokkuus: Uusi järjestelmä on virtaviivaistanut prosesseja, vähentänyt manuaalista työtä ja parantanut tehokkuutta kaikissa toiminnoissa.
- Tehostunut päätöksenteko: Paremmalla datan näkyvyydellä Normet voi tehdä perustellumpia päätöksiä, mikä edistää kasvua ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
- Globaali yhtenäisyys: Dynamics 365 Customer Engagement -alusta tarjoaa yhtenäisen toimintakehyksen, varmistaen, että parhaita käytäntöjä noudatetaan kaikilla alueilla.
Lisäksi Normet arvostaa Fellowmindin asiantuntemusta ja joustavuutta. Suvi Eväkoski toteaa, että Fellowmindin tiimin jäsenet eivät ole pelkästään oman alansa asiantuntijoita, vaan heillä on myös kattava ymmärrys toimialasta ja kokonaisalustasta, mikä oli ratkaisevan tärkeää eri ratkaisujen tehokkaassa integroinnissa. Normetin kokemuksen mukaan tämä oli yksi suurimmista syistä, miksi projekti pysyi budjetissa ja aikataulussa.
"Olemme olleet mukana projektin ensiaskelista asti seuraamassa Normetin ja Fellowmindin tiivistä yhteistyötä. Kuten projekteihin usein kuuluu, matkalle mahtui myös haastavia hetkiä – mutta niistä selvittiin yhdessä, aikataulussa ja budjetissa. Voimme olla erittäin ylpeitä yhteisen projektitiimin asiantuntemuksesta ja sitoutumisesta, jonka he ovat antaneet tämän yhteistyön onnistumisen eteen." Näin kertovat Kari Lehtinen, Account Director ja Juho Seppälä, Industry Director, Fellowmind.
Laaja asiantuntemus oli erityisen ilmeistä kenttäpalveluiden projektissa, jossa Fellowmindin konsultit tarjosivat arvokkaita näkemyksiä ja ehdotuksia, jotka olivat linjassa Normetin strategisten tavoitteiden kanssa.
"Viestintä Fellowmindin kanssa oli selkeää ja mutkatonta, mikä teki ongelmien käsittelystä ja molempia osapuolia tyydyttävien ratkaisujen löytämisestä helppoa ja nopeaa", sanoo Nils Ohenoja, Service Process Manager, Normet.
Normet aikoo jatkaa Dynamics 365 Customer Engagementin käytön laajentamista, lisäparannuksilla ja integraatioilla tukemaan kasvutavoitteitaan. Yritys tutkii myös Dynamics 365 Customer Engagement -ratkaisun kehittämistä hyödyntämällä Microsoftin edistynyttä analytiikkaa ja tekoälyä, saadakseen syvällisempiä näkemyksiä ja vauhdittaakseen innovaatioita.
Juho Seppälä

Juho toimii Fellowmindilla Sales and Industry Directorina. Juhoa innostaa asiakkaiden tavoitteiden tukeminen ja heidän liiketoimintaprosesseihinsa liittyvien ongelmien ratkaiseminen. Hän haluaa tarjota asiakkaille liiketoiminta-arvoa luovia globaaleja mutta myös paikallisia IT-ratkaisuja ja -palveluita. Ota yhteyttä Juhoon: juho.seppala@fellowmind.fi tai +358 50 406 5062.