Intranätslösningar i Microsoft 365 – välj det som passar din verksamhet bäst
Intranätet ska vara ett nav som skapar trygghet, gemenskap och effektivitet. En plattform som är anpassad efter organisationen både i dag och i framtiden. Oavsett om ni vill ha en färdig intranätlösning eller bygga ett baserat på standardfunktionalitet så hjälper vi er att hitta rätt väg framåt.

Grunden för en modern digital arbetsplats
Syftet med ett nytt intranät är att skapa en gemensam, hållbar och användarvänlig plattform som förenklar vardagen för medarbetare, stärker den interna kulturen och bidrar till en stark vi-känsla. När medarbetare erbjuds rätt stöd i sin vardag främjas kvalitet i både det interna arbetet och i mötet med organisationens olika målgrupper så som kunder, medborgare eller andra mottagare. Målet är ett intranät som inte bara stödjer det dagliga arbetet, utan också inspirerar till samarbete, delaktighet och ständig utveckling.
Tre lösningar – olika nivåer av anpassning och kontroll
Vi erbjuder tre tydligt definierade intranätlösningar i SharePoint Online. Längst ner på sidan kan du även läsa om möjlighet att lägga till support- och vidareutvecklingsavtal som ett komplement.
Läs nedan om innehåll, målgrupp och vad som skiljer lösningarna åt:

Kundanpassat intranät: Food Folk och Fellowmind tar fram McDonald's nya intranät i SharePoint
Food Folk är licenstagare för alla McDonald’s-restauranger och utvecklar varumärket i Norden. De är en av Nordens största arbetsgivare för unga och har höga ambitioner när det gäller att bygga en inkluderande kultur. De hade behov av en gemensam plattform för internkommunikation och att bygga vidare på den starka företagskulturen.

Varför ska du välja Fellowmind?
Vi är experter på intranät i Microsoft 365, men till skillnad från många andra erbjuder vi både paketerade och kundunika lösningar. Det gör att vi inte låser dig till en modell utan hjälper dig att hitta rätt nivå utifrån:
- Din verksamhets komplexitet
- Hur mycket tid ni vill lägga själva
- Hur mycket ni vill kunna påverka och utveckla lösningen över tid
Vår erfarenhet sträcker sig från små intranät till intranät för globala koncerner med tusentals användare. Utöver intranätlösningar erbjuder vi även stöd för hela Microsoftplattformen och är dessutom licenspartner till Microsoft, vilket innebär att vi kan hjälpa dig vidare längs hela din digitaliseringsresa. Oavsett när nya behov uppstår finns vi kvar hela vägen som rådgivare, teknikspecialister och förändringspartner.

GUIDE: Intranätets roll i det nya arbetslivet
Intranätet och den digitala arbetsplatsen är en viktig nyckel för att nå verksamhetsmålen och stötta beslutsfattarnas behov och drivkrafter. I den här guiden kan du läsa om intranätets ur flera olika perspektiv – it och säkerhet, HR och kultur, kommunikation, affärsutveckling och lönsamhet.
Våra användare och redaktörer är mycket nöjda med vårt nya intranät, och nu fungerar det mer som den samhällsbyggare vi vill att det ska vara.
Support- och vidareutvecklingsavtal
Vill du ha ett intranät som fortsätter utvecklas även efter lansering? Med vårt support- och vidareutvecklingsavtal får du löpande stöd, vägledning och möjlighet att utveckla lösningen i takt med nya behov.
Syfte
- Säkerställa att användare får snabb och relevant support vid frågor eller incidenter
- Möjliggöra kontinuerliga förbättringar och vidareutveckling av plattformen
- Proaktivt informera om ny funktionalitet i plattformen och kringliggande applikationer
- Ge beställare stöd i beslutsfattande genom underlag som visar på effekt och affärsnytta
Mål
- Ge användarna stöd i vardagen och bidra till en intranätslösning som lever över tid
- Utveckla lösningar och funktionalitet som skapar konkret värde för verksamheten
Hur snabbt kan vi vara igång?
– Både vår paketerade lösning (IntraActive) och standardlösningen i SharePoint kan vara i drift inom några veckor. För kundanpassade lösningar varierar tidsåtgången beroende på omfattning, förstudie och ambitionsnivå.
Måste jag välja rätt lösning från början?
– Nej. Vi hjälper dig hitta rätt startpunkt och du kan alltid bygga vidare senare.
Vad krävs av oss internt för att komma igång?
– För standardlösningen krävs ett visst engagemang kring innehåll och prioriteringar, medan den paketerade lösningen (IntraActive) har en snabbare start. Vid kundanpassning inleder vi med förstudie och analys tillsammans.
Har lösningarna stöd för AI?
– Ja, samtliga bygger på Microsoft 365 och kan nyttja t.ex. Copilot och andra AI-funktioner. Men det är inget krav för att lyckas med ett intranät.